Re: Gravitace
Napsal: sob 28 črc 2012 15:31
To minsc:
Píšeš:
Magneto nejsem si jistý jestli tě chápu správně, ale během pokusu se gyroskop určitě nehýbal do stran - byl nějak připevněn na místě.
Jasně, tak si to představuju. Vychylování jsem uváděl jen pro ilustraci řádového rozdílu mezi odporem gyra vůči vychýlení z roviny a odporem vůči posouvání v ose. A o to druhé tady přece jde. Pokud vážíme pracující připevněné gyro, tak nám jde o jeho tendenci padat dolů ve směru osy otáčení (snahu tlačit na misku vah). A tady právě říkám, že ta jeho ochota padat dolů je oslabená těma otáčkama. Jinak by tam Japonci nenaměřili ten rozdíl. Důvod je vlastně geometrický – ideální dráha pohybu versus prodloužená dráha pohybu (kružnice/spirála). A proto ten odpor vůči působení na misku vah a váhový úbytek.
To Slavek:
Píšeš:
Britský Prof. Laithwate demonstroval kolo od motocyklu roztočené na 60 000 otáček kolem horizontální osy a rozdíl váhy roztočeného kola spolu s hřídelí a ložiskem, za které to nutně zvedal rukou (pouze za jednu stranu hřídele) ze stojanu už byl v kilech.
Tady bych ale viděl situaci kvalitativně odlišně: Když je osa otáčení horizontální a otáčky dost vysoké, tak kolo motocyklu vážené na jednom konci hřídele (jak ho držel profesor) podpírá na druhé straně gyro-efekt, jako bys ho opřel o pevnou podložku. Správně by se musela hřídel upevnit na obou koncích do vidlice a celek pak vážit v klidu a v rotaci. Tam si myslím, že by žádný rozdíl nebyl – posouvat rotující těleso v rovině jeho otáčení neznamená nutit žádný jeho bod k delší dráze pohybu, než je ideální kružnice. Resp. o co se na jedné straně dráha prodlouží, o to se na opačné zkrátí (po směru a proti směru rotace). Tendence takto roztočeného kola padat dolů (tlačit na misku vah) je tedy stejná v klidu i v rotaci.
Zdraví )
Magneto
Píšeš:
Magneto nejsem si jistý jestli tě chápu správně, ale během pokusu se gyroskop určitě nehýbal do stran - byl nějak připevněn na místě.
Jasně, tak si to představuju. Vychylování jsem uváděl jen pro ilustraci řádového rozdílu mezi odporem gyra vůči vychýlení z roviny a odporem vůči posouvání v ose. A o to druhé tady přece jde. Pokud vážíme pracující připevněné gyro, tak nám jde o jeho tendenci padat dolů ve směru osy otáčení (snahu tlačit na misku vah). A tady právě říkám, že ta jeho ochota padat dolů je oslabená těma otáčkama. Jinak by tam Japonci nenaměřili ten rozdíl. Důvod je vlastně geometrický – ideální dráha pohybu versus prodloužená dráha pohybu (kružnice/spirála). A proto ten odpor vůči působení na misku vah a váhový úbytek.
To Slavek:
Píšeš:
Britský Prof. Laithwate demonstroval kolo od motocyklu roztočené na 60 000 otáček kolem horizontální osy a rozdíl váhy roztočeného kola spolu s hřídelí a ložiskem, za které to nutně zvedal rukou (pouze za jednu stranu hřídele) ze stojanu už byl v kilech.
Tady bych ale viděl situaci kvalitativně odlišně: Když je osa otáčení horizontální a otáčky dost vysoké, tak kolo motocyklu vážené na jednom konci hřídele (jak ho držel profesor) podpírá na druhé straně gyro-efekt, jako bys ho opřel o pevnou podložku. Správně by se musela hřídel upevnit na obou koncích do vidlice a celek pak vážit v klidu a v rotaci. Tam si myslím, že by žádný rozdíl nebyl – posouvat rotující těleso v rovině jeho otáčení neznamená nutit žádný jeho bod k delší dráze pohybu, než je ideální kružnice. Resp. o co se na jedné straně dráha prodlouží, o to se na opačné zkrátí (po směru a proti směru rotace). Tendence takto roztočeného kola padat dolů (tlačit na misku vah) je tedy stejná v klidu i v rotaci.
Zdraví )
Magneto