Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...
Karbid vápníku
- SEDYPETA
- Stálý člen
- Příspěvky: 47
- Registrován: pon 01 pro 2008 16:58
- Bydliště: Daleké Popelice
- Dostal: 6 poděkování
Karbid vápníku
Vlákno čisté, nezměněné. 29.6.2012 SDK
ZDRVÍM VŠECHNY ALTERNATIVCE
Rád bych zde rozvinul debatu na téma karbid vápníku ( vlastnosti, použití, praxe, výroba )
Pokud už jste si měkdo hrál s těmito " úžasnými kamínky " a zaujaly vás jeho vlastnosti,
je to téma právě pro vás.
V minulosti ne příliš vzdálené měl karbid velmi široké použití v mnoha oblastech lidského konání, dnes je tomu jinak.
Spusta lidí si myslí, že jde pouze o jiný název pro nehašené vápno a zbytek o karbidu neví nic.
Používají ho snad je "dělostřelci " při masopustu, což je myslím škoda.
Zaujala mě hlavně myšlenka kombinace karbidu a dnes prodávaného lihu na benzinových pumpách tzv. E 85.
V knize Plynná paliva od Adolfa Tůmy z roku 1945 jsem se před časem dočetl že karbid vápníku potažmo acetylén
se dobře rozpouští ve vodném lihu a má na něj jako na palivo zajímavé účinky. Acetylén rozpuštěný v lihu, podobně jako
v acetonu u tlakových lahví, údajně snižuje oktanové číslo, zvyšuje výhřevnost a mění stechiometrický poměr "blíže" k benzínu,
takže údajně odpadá přetryskování karburátoru. Kniha ovšem nehovoří o tom jak se zbavit karbidového vápna které se
usadí na dně nádoby.
Líh jak známo má jiný směšovací poměr než benzín, a proto jsou nutné úpravy karburátoru do kterého už zřejmě nelze nalít
benzín bez zpětné montáže původních trysek.
Acetylén jako přímé palivo má v motoru zajímavé vlastnosti, jeho směšovací poměr se vzduchem je velmi "pružný"
tzn. svíčka je schopna zapálit směs i při velmi malém obsahu acetylénu a na drhou stranu svíčka dokáže zapálit i směs ve které
je vzduchu jen nepatrné množství, na rozdíl od bezínu nebo ještě hůře u dřevoplynu , kde motor i při malé změně ideálního smešovacího poměru
zhasne (vlastní zkušenost). Acetylén má ( přepočteno na benzín) nízké oktanové číslo, kniha hovoří o hodnotě okolo 50-60.
To při pohonu vozidel sice nepůspbilo problémy, ale u motorů těchto vozidel se musel snižovat kompresní poměr na hodnotu 1: 4,5 a méně.
Zajímavé jsou jistě vozidlové vyvíječe acetylénu kterých existovalo hlavněv západní evropě mnoho typů.
Zajímavé je též oprášení karbidových vyvíječů pro svařování, všichni asi víme jaké jsou problémy u autogeních souprav, myslím
hlavně ty finanční , které soukromníkovi (chudému studentu) znemožňují provoz autogenu.
Karbid se vyrábí elektrochemickým procesem ?, ale suroviny ani bližší postup neznám.
Cena karbidu v obchodech (jen v některých) je pohybuje okolo 70-80 kč/kg.
Já jsem ho koupil přes známost v drogeri a čekal jsem asi měsíc něž se jim ho bůhví odkud podařilo objednat.
Za zajímavé považuji i využití karbidu v pohonu na dřevoplyn.
Pokud se vloží kousek karbidu do potrubí, kterým prochází chudý a vlhký dřevoplyn , vlhkostí uvolněný acetylén brutálně
zvýší jeho výhřevnost a sníží obsah vodních par v plynu, ale je tu opět problém s karbidovým vápnem , v motoru by mohlo působit
abrazívně. Rád bych tohle vyzkoušel, ale ještě jsem nenašel odvahu (kdo už si s karbidem hrál jistě ví proč).
Jaké jsou vaše názory na toto téma ?
praktické zkušenosti vítány !!!
(pokud se toto téma už na tomto foru hovořilo, nebo je o něm zmínka a já jsem vytvořil další téma zbytečně, potažmo zabral místo
pro opravu zajímavé věci, moc se omlouvám a je mi trapně že jsem nepřečetl celé forum.)
ZDRVÍM VŠECHNY ALTERNATIVCE
Rád bych zde rozvinul debatu na téma karbid vápníku ( vlastnosti, použití, praxe, výroba )
Pokud už jste si měkdo hrál s těmito " úžasnými kamínky " a zaujaly vás jeho vlastnosti,
je to téma právě pro vás.
V minulosti ne příliš vzdálené měl karbid velmi široké použití v mnoha oblastech lidského konání, dnes je tomu jinak.
Spusta lidí si myslí, že jde pouze o jiný název pro nehašené vápno a zbytek o karbidu neví nic.
Používají ho snad je "dělostřelci " při masopustu, což je myslím škoda.
Zaujala mě hlavně myšlenka kombinace karbidu a dnes prodávaného lihu na benzinových pumpách tzv. E 85.
V knize Plynná paliva od Adolfa Tůmy z roku 1945 jsem se před časem dočetl že karbid vápníku potažmo acetylén
se dobře rozpouští ve vodném lihu a má na něj jako na palivo zajímavé účinky. Acetylén rozpuštěný v lihu, podobně jako
v acetonu u tlakových lahví, údajně snižuje oktanové číslo, zvyšuje výhřevnost a mění stechiometrický poměr "blíže" k benzínu,
takže údajně odpadá přetryskování karburátoru. Kniha ovšem nehovoří o tom jak se zbavit karbidového vápna které se
usadí na dně nádoby.
Líh jak známo má jiný směšovací poměr než benzín, a proto jsou nutné úpravy karburátoru do kterého už zřejmě nelze nalít
benzín bez zpětné montáže původních trysek.
Acetylén jako přímé palivo má v motoru zajímavé vlastnosti, jeho směšovací poměr se vzduchem je velmi "pružný"
tzn. svíčka je schopna zapálit směs i při velmi malém obsahu acetylénu a na drhou stranu svíčka dokáže zapálit i směs ve které
je vzduchu jen nepatrné množství, na rozdíl od bezínu nebo ještě hůře u dřevoplynu , kde motor i při malé změně ideálního smešovacího poměru
zhasne (vlastní zkušenost). Acetylén má ( přepočteno na benzín) nízké oktanové číslo, kniha hovoří o hodnotě okolo 50-60.
To při pohonu vozidel sice nepůspbilo problémy, ale u motorů těchto vozidel se musel snižovat kompresní poměr na hodnotu 1: 4,5 a méně.
Zajímavé jsou jistě vozidlové vyvíječe acetylénu kterých existovalo hlavněv západní evropě mnoho typů.
Zajímavé je též oprášení karbidových vyvíječů pro svařování, všichni asi víme jaké jsou problémy u autogeních souprav, myslím
hlavně ty finanční , které soukromníkovi (chudému studentu) znemožňují provoz autogenu.
Karbid se vyrábí elektrochemickým procesem ?, ale suroviny ani bližší postup neznám.
Cena karbidu v obchodech (jen v některých) je pohybuje okolo 70-80 kč/kg.
Já jsem ho koupil přes známost v drogeri a čekal jsem asi měsíc něž se jim ho bůhví odkud podařilo objednat.
Za zajímavé považuji i využití karbidu v pohonu na dřevoplyn.
Pokud se vloží kousek karbidu do potrubí, kterým prochází chudý a vlhký dřevoplyn , vlhkostí uvolněný acetylén brutálně
zvýší jeho výhřevnost a sníží obsah vodních par v plynu, ale je tu opět problém s karbidovým vápnem , v motoru by mohlo působit
abrazívně. Rád bych tohle vyzkoušel, ale ještě jsem nenašel odvahu (kdo už si s karbidem hrál jistě ví proč).
Jaké jsou vaše názory na toto téma ?
praktické zkušenosti vítány !!!
(pokud se toto téma už na tomto foru hovořilo, nebo je o něm zmínka a já jsem vytvořil další téma zbytečně, potažmo zabral místo
pro opravu zajímavé věci, moc se omlouvám a je mi trapně že jsem nepřečetl celé forum.)
- poota
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 5830
- Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
- Bydliště: Praha
- Dal: 1692 poděkování
- Dostal: 2418 poděkování
Re: KARBID VÁPNÍKU
To SEDYPETA:
zajímavý námět +1
Zdravím - poota
zajímavý námět +1
Zdravím - poota
Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1477
- Registrován: čtv 18 pro 2008 20:43
- Dal: 8 poděkování
- Dostal: 8 poděkování
Acetom v motoru - nalezeno na netu.
http://www.starestroje.cz/stroje.stabil ... .motor.php . Non
"Z této myšlenky v průběhu let vzniknul nakonec spalovací motor plynový, poháněný buď svítiplynem, dřevoplynem, acetylenem, plynem koksovým či jiným."
-----------------------------------------
http://kopecky.rtyne.net/suppressed/ene ... ssion.html
"Nová paliva
Clayton J. Querles z Lucerne Valley, Kalifornie, podnikl cestu o délce 10 tisíc mil přes Spojené státy ve svém Buicku na karbid v ceně 10 dolarů, když vytvořil jednoduchý karbidový generátor, který pracoval podobně jako důlní lampa. Tvrdil, že acetylén o tlaku půl libry na čtvereční palec je schopen pohánět jeho auto. Ale protože acetylén je nebezpečný, osadil svůj generátor bezpečnostní záklopkou a plyn nechal procházet přes vodu, aby zajistil, že nedojde k výbuchu."
"Z této myšlenky v průběhu let vzniknul nakonec spalovací motor plynový, poháněný buď svítiplynem, dřevoplynem, acetylenem, plynem koksovým či jiným."
-----------------------------------------
http://kopecky.rtyne.net/suppressed/ene ... ssion.html
"Nová paliva
Clayton J. Querles z Lucerne Valley, Kalifornie, podnikl cestu o délce 10 tisíc mil přes Spojené státy ve svém Buicku na karbid v ceně 10 dolarů, když vytvořil jednoduchý karbidový generátor, který pracoval podobně jako důlní lampa. Tvrdil, že acetylén o tlaku půl libry na čtvereční palec je schopen pohánět jeho auto. Ale protože acetylén je nebezpečný, osadil svůj generátor bezpečnostní záklopkou a plyn nechal procházet přes vodu, aby zajistil, že nedojde k výbuchu."
The fact that a new idea is ridiculed doesn't increase its likelihood of being eventually found to have merit. Most new ideas, even in science, fail, and are quietly swept under the rug of history - D.E.S.
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1719
- Registrován: úte 09 led 2007 12:49
- Bydliště: Praha
- Dal: 1 poděkování
- Dostal: 20 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
karbidka
se dá i koupit , nebo udělat,
http://speleo.kuk.cz/index.php?id=kidney
Jak ale vyrábět karbid ?
-----------------------------------------------------
PS : bez elektřiny ale se světlem už by to šlo
http://speleo.kuk.cz/index.php?id=kidney
Jak ale vyrábět karbid ?
-----------------------------------------------------
PS : bez elektřiny ale se světlem už by to šlo
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1739
- Registrován: stř 16 dub 2008 10:00
- Dal: 37 poděkování
- Dostal: 262 poděkování
Re: karbidka
Karbid se dá i koupit (na pokusy). Naposledy jsem ho kupoval v zahrádkářských potřebách pod záminkou boje proti hrabošům (nepomáhá to).
1220 píše:se dá i koupit , nebo udělat,
http://speleo.kuk.cz/index.php?id=kidney
Jak ale vyrábět karbid ?
-----------------------------------------------------
PS : bez elektřiny ale se světlem už by to šlo
Není ani tak důležité najít "kámen mudrců" jako cesta k němu.
To co není vidět a ani není možno měřit nelze už z principu prohlásit za neexistující.
Pomož si sám, protože ti stejně nikdo jiný nepomůže.
Moderátor raději žádný než vadný.
To co není vidět a ani není možno měřit nelze už z principu prohlásit za neexistující.
Pomož si sám, protože ti stejně nikdo jiný nepomůže.
Moderátor raději žádný než vadný.
- la
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1854
- Registrován: úte 06 úno 2007 19:04
- Bydliště: Brno
- Dal: 763 poděkování
- Dostal: 238 poděkování
acetylénový vyvíječ
pár odkazů
nový http://aukro.cz/item1272215019_acetylen ... stice.html
nebo http://www.annonce.cz/detail/Acetylenov ... H1U5Q.html
kdo leze do dír tak ví http://www.cavexclub.cz/260/karbidky.html
literatura http://www.catp.cz/publikace/igc-123-04-cz.pdf
hezký http://www.svarbazar.cz/phprs/view.php? ... 2008021201
nový http://aukro.cz/item1272215019_acetylen ... stice.html
nebo http://www.annonce.cz/detail/Acetylenov ... H1U5Q.html
kdo leze do dír tak ví http://www.cavexclub.cz/260/karbidky.html
literatura http://www.catp.cz/publikace/igc-123-04-cz.pdf
hezký http://www.svarbazar.cz/phprs/view.php? ... 2008021201
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 257
- Registrován: úte 21 lis 2006 11:01
- Bydliště: Jižní čechy
- Dostal: 7 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Rychlý propočet
Rychlý propočet:
Pro karbid: 1kg karbidu stojí cca 70Kč a vyvinu z něho 0,3m3 acetylenu, který má výhřevnost 48,7MJ/Kg a měrnou hmotnost při 15st. 1,1Kg/m3
pak dostanu za jednu korunu 0,223MJ
Pro benzín: 1l benzínu benzinu stojí cca 32Kč a má výhřevnost 32MJ/l
pak dostanu za jednu korunu 1MJ
Benzín jasně vede.
Matematika mi nikdy moc nešla a snad jsem se nikde nesekl.
Pro karbid: 1kg karbidu stojí cca 70Kč a vyvinu z něho 0,3m3 acetylenu, který má výhřevnost 48,7MJ/Kg a měrnou hmotnost při 15st. 1,1Kg/m3
pak dostanu za jednu korunu 0,223MJ
Pro benzín: 1l benzínu benzinu stojí cca 32Kč a má výhřevnost 32MJ/l
pak dostanu za jednu korunu 1MJ
Benzín jasně vede.
Matematika mi nikdy moc nešla a snad jsem se nikde nesekl.
- la
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1854
- Registrován: úte 06 úno 2007 19:04
- Bydliště: Brno
- Dal: 763 poděkování
- Dostal: 238 poděkování
Karbid
Cena je různá vyjde to pro benzín dobře i když se koupí karbid výhodně http://www.cavexclub.cz/261/karbid.html
někteří prodejci nabízí i za 130kč´1kg.
někteří prodejci nabízí i za 130kč´1kg.
- SEDYPETA
- Stálý člen
- Příspěvky: 47
- Registrován: pon 01 pro 2008 16:58
- Bydliště: Daleké Popelice
- Dostal: 6 poděkování
karbid
Uznávám žě karbid není zrovna laciná záležitost, ale ve spojení s dřevoplynem nebo s tím lihem , by se ta čísla snad mohla dostat do veselejších čísel.
Měl jsem na mysli spíš využití acetylénu k "přiostření" nejakého chudšího paliva v případě potřeby zvýšení výkonu.
Víte někdo něco o výrobě karbidu?
Máte někdo zkušenost tím líhem?
Měl jsem na mysli spíš využití acetylénu k "přiostření" nejakého chudšího paliva v případě potřeby zvýšení výkonu.
Víte někdo něco o výrobě karbidu?
Máte někdo zkušenost tím líhem?
- SEDYPETA
- Stálý člen
- Příspěvky: 47
- Registrován: pon 01 pro 2008 16:58
- Bydliště: Daleké Popelice
- Dostal: 6 poděkování
Re: Rychlý propočet
pokud jsi tak dobrý počtář zkus vypočítat příklad : acetylen z lahve od židů z linde technoplyn vs. acetylen zkarbidu 40 kč/kg !!!JOVA píše:Rychlý propočet:
Pro karbid: 1kg karbidu stojí cca 70Kč a vyvinu z něho 0,3m3 acetylenu, který má výhřevnost 48,7MJ/Kg a měrnou hmotnost při 15st. 1,1Kg/m3
pak dostanu za jednu korunu 0,223MJ
Pro benzín: 1l benzínu benzinu stojí cca 32Kč a má výhřevnost 32MJ/l
pak dostanu za jednu korunu 1MJ
Benzín jasně vede.
Matematika mi nikdy moc nešla a snad jsem se nikde nesekl.
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 257
- Registrován: úte 21 lis 2006 11:01
- Bydliště: Jižní čechy
- Dostal: 7 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Rychlý propočet
To se spočítat nedá, to se musí vytelefonovat
Při použití 40l lahve s 8 Kg acetylenu a ceně 3305Kč mi vyšlo že za 1Kč dostaneš 0,117MJ.
Strýček Google najde skoro vše: http://vydavatelstvi.vscht.cz/knihy/uid ... df/109.pdf
Až s tím karbidem začneš pracovat, tak zjistíš že je to pěkně smradlavá záležitost, která bouchá snad ještě lépe než vodík a po zpracování ti zbude docela slušná hromada bílého mazlavého sajrajtu.
To jsou mé zkušenosti.
Při použití 40l lahve s 8 Kg acetylenu a ceně 3305Kč mi vyšlo že za 1Kč dostaneš 0,117MJ.
Strýček Google najde skoro vše: http://vydavatelstvi.vscht.cz/knihy/uid ... df/109.pdf
Až s tím karbidem začneš pracovat, tak zjistíš že je to pěkně smradlavá záležitost, která bouchá snad ještě lépe než vodík a po zpracování ti zbude docela slušná hromada bílého mazlavého sajrajtu.
To jsou mé zkušenosti.
- SEDYPETA
- Stálý člen
- Příspěvky: 47
- Registrován: pon 01 pro 2008 16:58
- Bydliště: Daleké Popelice
- Dostal: 6 poděkování
karbid
pokud připočteš k tomu plynu z lahve ještě její nájem popř. nákup jsi ůplně jinde.
S tím smradem a vápnem je to jasný ( proč se asi přešlo od vyvíječů k láhvím )
díky za ten link. výživný
vedle karbidu vápníku a hořčíku exsistuje i karbid hliníku který posmíchání s vodou uvolňuje mehan, víte o tom něco víc ?
vyzkoušel někdo z vás ten líh ?
S tím smradem a vápnem je to jasný ( proč se asi přešlo od vyvíječů k láhvím )
díky za ten link. výživný
vedle karbidu vápníku a hořčíku exsistuje i karbid hliníku který posmíchání s vodou uvolňuje mehan, víte o tom něco víc ?
vyzkoušel někdo z vás ten líh ?
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1739
- Registrován: stř 16 dub 2008 10:00
- Dal: 37 poděkování
- Dostal: 262 poděkování
Re: karbid
Říká se že samotný líh má oktanové číslo asi 108 (samozřejmě za jistých podmínek) benzín E85 obsahuje 15% lihu.
S tím karbidem je to takový ošemetný ohledně ceny. Kilo jakéhokoliv dřeva (snad jenom topol má asi o 10% méně) vydá při 100% ní účinnosti 13,6MJ.
Je to sice o práci ale i o relaxaci.
Co takhle zkusit kouknout na blog jmenovce Petra Šedého a na jeho "parnískorovznětovýstroj" - původně to bylo zkoušena na bukovém pístu - nedělám si srandu.
Takže zde:
http://petrsedyabcd.blog.cz/1012
a zde
http://www.autoweek.cz/cs-trendy-parni_motor_zije-868
Myslím že i Jim68 by z toho měl radost.
S tím karbidem je to takový ošemetný ohledně ceny. Kilo jakéhokoliv dřeva (snad jenom topol má asi o 10% méně) vydá při 100% ní účinnosti 13,6MJ.
Je to sice o práci ale i o relaxaci.
Co takhle zkusit kouknout na blog jmenovce Petra Šedého a na jeho "parnískorovznětovýstroj" - původně to bylo zkoušena na bukovém pístu - nedělám si srandu.
Takže zde:
http://petrsedyabcd.blog.cz/1012
a zde
http://www.autoweek.cz/cs-trendy-parni_motor_zije-868
Myslím že i Jim68 by z toho měl radost.
SEDYPETA píše:Uznávám žě karbid není zrovna laciná záležitost, ale ve spojení s dřevoplynem nebo s tím lihem , by se ta čísla snad mohla dostat do veselejších čísel.
Měl jsem na mysli spíš využití acetylénu k "přiostření" nejakého chudšího paliva v případě potřeby zvýšení výkonu.
Víte někdo něco o výrobě karbidu?
Máte někdo zkušenost tím líhem?
Není ani tak důležité najít "kámen mudrců" jako cesta k němu.
To co není vidět a ani není možno měřit nelze už z principu prohlásit za neexistující.
Pomož si sám, protože ti stejně nikdo jiný nepomůže.
Moderátor raději žádný než vadný.
To co není vidět a ani není možno měřit nelze už z principu prohlásit za neexistující.
Pomož si sám, protože ti stejně nikdo jiný nepomůže.
Moderátor raději žádný než vadný.
- hapalainen
- Starší člen
- Příspěvky: 196
- Registrován: stř 07 úno 2007 23:51
- Bydliště: Norsko
- Dostal: 1 poděkování
Pro zajímavost
Za bolšána jsem měl vyvíječ na acetylen řadu let a kupoval jsem karbid v drogerii za 7 Kčs/kG. Carbidové vápno se dalo do malty. Časy se mění.
Hlavní je vyhrát zápas
- SEDYPETA
- Stálý člen
- Příspěvky: 47
- Registrován: pon 01 pro 2008 16:58
- Bydliště: Daleké Popelice
- Dostal: 6 poděkování
Re: karbid
MUSÍM TĚ TROCHU OPRAVITNAVAR píše:Říká se že samotný líh má oktanové číslo asi 108 (samozřejmě za jistých podmínek) benzín E85 obsahuje 15% lihu.
S tím karbidem je to takový ošemetný ohledně ceny. Kilo jakéhokoliv dřeva (snad jenom topol má asi o 10% méně) vydá při 100% ní účinnosti 13,6MJ.
Je to sice o práci ale i o relaxaci.
"BENZÍN" E85 MÁ 85% LIHU 15% BENZÍNU (LIJU HO DO AUTA )
VÝROBA DŘEVA K TOPENÍ NEBO JEŽDĚNÍ JE POUZE PRÁCE. RELAX JE KDYŽ SE HŘEJEŠ U KAMEN NEBO JEDEŠ NA DŘEVOPLYN (TOPÍM DŘEVEM A MÁM TRAKTOR
NA DŘĚVOPLYN )
POKUD BYS CHTĚL PÁLIT DŘEVO V PAROSTROJI, TAK BUDEŠ DALEKO VÍC PRACOVAT NEŽ RELAXOVAT.
POUŽITÍ KARBIDU BY MOHLO LEDACOS USNADNIT.
MIMOCHODEM NIKDO MI NEODPOVĚDĚL NA MOJI OTÁZKU OHLEDNĚ PŘIDÁVÁNÍ KARBIDU DO LIHU.