Pego píše:.. a lepsi se to, posledni prumer 16,1.
Ještě k tomu zlepšení - mám pocit, že se nelepší UFko, ale že spíš přizpůsobuješ lépe svůj styl jízdy změněným možnostem motoru. Tím myslím třeba to, že přetáčení motoru využíváš jen do těch otáček, které jsou skutečně přínosné.
Ke spotřebě - paliva se spotřebuje přibližně stejně, nebo jen nepatrně míň, tedy při stejných otáčkách a stejném zatížení. Ale palivo se lépe spálí a docílí se trochu vyššího výkonu, přičemž ten rozdíl je pochopitelně zřetelnější při nízkých otáčkách. K úspoře paliva dochází, aspoň podle mého názoru, hlavně tím, že je možné řadit vyšší převodové stupně dřív, protože motor dobře táhne už od nižších otáček.
Spotřeba motoru se v grafech udává v gramech na jednoho koně (teď už asi na kilowat) za hodinu při určitých otáčkách. Ta je zpravidla nejnižší v oblasti nejvyššího točivého momentu.
Jenže - pro skutečnou spotřebu je potřeba tuto spotřebu vynásobit počtem koní (kW), které motor v daných otáčkách má - pak dostaneme úplně jinou křivku, například v nižšších otáčkách je měrná spotřeba na koně sice vyšší, ale těch koní je podstatně méně. Zatím to byla spotřeba na hodinu běhu motoru.
Proto musíme ještě počítat s tím, kolik za tu hodinu ujedeme, což závisí nejvíc na zařazeném stupni. Za tu hodinu při daných otáčkách ujedeme na jedničku asi tak šestinu toho, co na pětku.
Na překonání odporů potřebujeme na kolech určitý výkon, je to kombinace rychlosti, převodu a otáček motoru. Pokud dává motor v této kombinaci vyšší výkon, než je potřeba, jedeme s přebytkem výkonu, který platíme zbytečnou spotřebou.
Další "zbytečná" spotřeba je každé brždění - při klidné pohodové jízdě je ho mnohem míň.
Trochu jsem se rozkecal, ale chtěl jsem tím jenom vysvětlit, že vlastně nespoří palivo UFko nebo jakýkoli jiný vehement, ale jenom a pouze řidič, který dokáže nepatrně zlepšených vlastností motoru co nejlépe využít.
Při té příležitosti si dovolím připomenout Nikiho Laudu s jeho heslem: Zvítězit s co nejmenším náskokem.
A ještě Jackieho Stewarta, který na svých produkcích měl na kapotě velkou vodorovnou mělkou mísu se soustřednými kruhy a těžkou kuličkou. Jakoukoli trať projížděl s kuličkou ve vnitřích kruzích rychleji, než jiní piloti, kterým kulička narážela do okraje.
Zdravím - poota
P.S. nechtěl jsem poučovat, spíš jenom připomenout.