Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
GEET - Pantone reaktor -- Diskuse
-
- Stálý člen
- Příspěvky: 30
- Registrován: sob 27 led 2007 12:54
- Bydliště: Východní Čechy
- Dostal: 1 poděkování
GEET
Zkusil bych uvést několik přesných čísel, získaných z klasických kogeneraček z Německa na rostlinný olej ( např. řepka je pro klasický diesel je o něco výživnější než nafta – proto, kdo jezdí na řepku má oproti naftě nepatrně menší spotřebu ).
Tedy čísla: Pro elektrický výkon na svorkách generátoru 249kW je přesně odměřená hodinová spotřeba 62 litrů rostlinného oleje při ustáleném trvalém provozu. 250kW je už dost velký Diesel, jede při konstantních otáčkách a věř nebo nevěř, provozovatel ho má seřízený tak, aby skutečně spapkal jen to minimum pro výkon – čili dá se říci, že jede v optimu. Jde o moderní motory vyrobené cca před 3 lety, plné elektroniky. Menší motor o kterém se tady bavíme my bude mít určitě o něco horší účinnost, atˇje to výše zmíněný Golf nebo Favorit. V tom se asi shodneme. Když zjistíš spotřebu na 1 kW výkonu tak to dělá cca 0,25 litru za hodinu. Čili kdyby v tom Favoritu byl Klasický Diesel, tak by papkal při 20kW výkonu tak cca 20x0,25 = 5 litrů a to při ponechání stejné účinnosti jako 250kW. Já naměřil s GEETem cca 1,8 litrů , tak to považuju za docela fajn úspěch. Pokud s tím Golfem na 1,8 litru ujedeš víc než 50km, tak tu bude spíše tím, že bude mít o dost lepší jízdní vlastnosti a tím trvalý výkon na výstupu třeba jen 10kW nebo i míň. Tady fyziku neoblafneš. Jinak v tom Favoritu to bylo jen na hrubé ověření, zda ano, či ne a ukázalo se, že to je i bez nějakého přílišného laborovaní života schopné. Proto se staví ta výše nafocená „ měřící stolice“ aby byly přesné výsledky.
To zvýšené množství vody je fakt diskutabilní, ale při zhruba tomhle poměru to jezdilo nejlíp. Vypadá to na chudou směs, ale asi tomu není tak, protože by stoupala teplota svodového potrubí od motoru, navíc jsme zkoušeli ubrat energii v zapalování, chudá směs se malou jiskrou nezapálí, Favorit má energii cca 40 mJ, šli jsme až na 15 mJ změnou doby plnění zapal. cívky a motor se choval slušně, k vynechání došlo jen mimořádně.
Zkracování výměny oleje nepředpokládám, to je nutné u klasického Dieselu na řepku, možná i na 1/3 doby, protože olej silně houstne, stává se zněj jakási houba, u GEETu už jsou jen krátké uhlovodíky a ty se asi budou chovat jako LPG, takže tady bych problém neviděl.
Motor se zanášet nebude, protože trocha vodíku, ale skutečně jen trocha, jej vypucuje, to už je odzkoušeno, nesmí se to přehnat, aby se neuplatnila vodíková koroze dřív než životnost motoru.
Jak uvažoval sumix o životnosti, já si myslím, že by se moc neměla odlišovat jako při provozu na zemní plyn nebo LPG, navíc je zde připraveno perfektní čištění motorového oleje, motor bude jak v bavlnce.
Jak budou nějaký konktrétnější další čísla, dám je sem, ať je o čem diskutovat.
Tedy čísla: Pro elektrický výkon na svorkách generátoru 249kW je přesně odměřená hodinová spotřeba 62 litrů rostlinného oleje při ustáleném trvalém provozu. 250kW je už dost velký Diesel, jede při konstantních otáčkách a věř nebo nevěř, provozovatel ho má seřízený tak, aby skutečně spapkal jen to minimum pro výkon – čili dá se říci, že jede v optimu. Jde o moderní motory vyrobené cca před 3 lety, plné elektroniky. Menší motor o kterém se tady bavíme my bude mít určitě o něco horší účinnost, atˇje to výše zmíněný Golf nebo Favorit. V tom se asi shodneme. Když zjistíš spotřebu na 1 kW výkonu tak to dělá cca 0,25 litru za hodinu. Čili kdyby v tom Favoritu byl Klasický Diesel, tak by papkal při 20kW výkonu tak cca 20x0,25 = 5 litrů a to při ponechání stejné účinnosti jako 250kW. Já naměřil s GEETem cca 1,8 litrů , tak to považuju za docela fajn úspěch. Pokud s tím Golfem na 1,8 litru ujedeš víc než 50km, tak tu bude spíše tím, že bude mít o dost lepší jízdní vlastnosti a tím trvalý výkon na výstupu třeba jen 10kW nebo i míň. Tady fyziku neoblafneš. Jinak v tom Favoritu to bylo jen na hrubé ověření, zda ano, či ne a ukázalo se, že to je i bez nějakého přílišného laborovaní života schopné. Proto se staví ta výše nafocená „ měřící stolice“ aby byly přesné výsledky.
To zvýšené množství vody je fakt diskutabilní, ale při zhruba tomhle poměru to jezdilo nejlíp. Vypadá to na chudou směs, ale asi tomu není tak, protože by stoupala teplota svodového potrubí od motoru, navíc jsme zkoušeli ubrat energii v zapalování, chudá směs se malou jiskrou nezapálí, Favorit má energii cca 40 mJ, šli jsme až na 15 mJ změnou doby plnění zapal. cívky a motor se choval slušně, k vynechání došlo jen mimořádně.
Zkracování výměny oleje nepředpokládám, to je nutné u klasického Dieselu na řepku, možná i na 1/3 doby, protože olej silně houstne, stává se zněj jakási houba, u GEETu už jsou jen krátké uhlovodíky a ty se asi budou chovat jako LPG, takže tady bych problém neviděl.
Motor se zanášet nebude, protože trocha vodíku, ale skutečně jen trocha, jej vypucuje, to už je odzkoušeno, nesmí se to přehnat, aby se neuplatnila vodíková koroze dřív než životnost motoru.
Jak uvažoval sumix o životnosti, já si myslím, že by se moc neměla odlišovat jako při provozu na zemní plyn nebo LPG, navíc je zde připraveno perfektní čištění motorového oleje, motor bude jak v bavlnce.
Jak budou nějaký konktrétnější další čísla, dám je sem, ať je o čem diskutovat.
Naposledy upravil(a) energetik dne pon 01 čer 2009 12:10, celkem upraveno 2 x.
energetik
pre niki31
niki31:ahoj niki, napis mi prosim ta prazdny mail na jan.fajn@post.sk rad by som si s tebou popisal.Veciam, ktore mame spolocne sa venujem cca 5 rokov, nechcem komunikovat cez forum, mal som kvoli tymto veciam uz problemy.
-
- Stálý člen
- Příspěvky: 30
- Registrován: sob 27 led 2007 12:54
- Bydliště: Východní Čechy
- Dostal: 1 poděkování
pro NIKI31 GEET
Ještě mi to nedalo, tak to doplním:
Mám v plánu něco podobného s tím vstřikováním oleje, ale ne vstřikovací tryskou z auta, ale tryskou mlžící, profi, koupená v Brně u: http://www.spray.cz/, ta nejmenší při tlaku 2 bary vymlží 2 litry kapaliny za hodinu konkrétně vody, ale zkoušel jsem to i dost zahřátou řepkou a mlží výborně. Tryska z auta dělá aerosol, mlžící sice taky aerosol, ale nevypadá tak- ultajemný, se mi zdá výhodnější.
Rozdíl bych viděl v tom, že tryska z motoru jede přerušovaně, to znamená musí za krátký čas vstříknout relativně dost paliva, kdežto ta tryska mlžící jede kontinuálně, tak za stejný časový úsek má mnohonásobně menší průtok a tím šanci na homogennější mlhu. Zkoušel jste někdo něco tímhle směrem?
V autě se to ale zatím nezkoušelo, na stabiláku budou lepší podmínky. Tryska plastová ( pro odzkoušení) stála cca 150 Kč, vydrží trvale 80 stupňů C, kovová je na objednávku a stojí cca 300Kč, typ si nepamatuju, ale zjistil bych ho. Možná, že by se hodila i pro výrobu vodní mlhy i pro jiné vlákno – spalování vody, vizuálně je mlha fakt pěkná, není to podle pohledu aerosol, má vestavěné sítko, takže se snadno nezanese. Na rozdíl od motorové trysky jí stačí nižší tlak média - začínalo to mlžit tak u cca 1 baru.
Ještě k tomu tvému principu s vstřikováním na kovovou destičku. Je to asi podobné jako ta sklárna v Keni co tady byla nedávno zmíněná, hodně jsem okolo toho běhal, ale zdá se mi ale teplota za motorem na to nízká, měřil jsi to přibližně? Možná by mohla fungovat jakási autoregulace: Když bude plyn chudší, výfuková teplota začne stoupat víc, tím vznikne víc plynu a směs bude bohatší, teplota klesne. Co na to?
Jinak při improvizovaném pokusu mi na kovové ploše zůstávalo dost bordelu tuhého charakteru, možná to bylo tím, že ta teplota desky byla asi moc vysoká – tohle jsem zkoušel s motorovým olejem, jinak je to vlastně princip olejových kamen.
Mám v plánu něco podobného s tím vstřikováním oleje, ale ne vstřikovací tryskou z auta, ale tryskou mlžící, profi, koupená v Brně u: http://www.spray.cz/, ta nejmenší při tlaku 2 bary vymlží 2 litry kapaliny za hodinu konkrétně vody, ale zkoušel jsem to i dost zahřátou řepkou a mlží výborně. Tryska z auta dělá aerosol, mlžící sice taky aerosol, ale nevypadá tak- ultajemný, se mi zdá výhodnější.
Rozdíl bych viděl v tom, že tryska z motoru jede přerušovaně, to znamená musí za krátký čas vstříknout relativně dost paliva, kdežto ta tryska mlžící jede kontinuálně, tak za stejný časový úsek má mnohonásobně menší průtok a tím šanci na homogennější mlhu. Zkoušel jste někdo něco tímhle směrem?
V autě se to ale zatím nezkoušelo, na stabiláku budou lepší podmínky. Tryska plastová ( pro odzkoušení) stála cca 150 Kč, vydrží trvale 80 stupňů C, kovová je na objednávku a stojí cca 300Kč, typ si nepamatuju, ale zjistil bych ho. Možná, že by se hodila i pro výrobu vodní mlhy i pro jiné vlákno – spalování vody, vizuálně je mlha fakt pěkná, není to podle pohledu aerosol, má vestavěné sítko, takže se snadno nezanese. Na rozdíl od motorové trysky jí stačí nižší tlak média - začínalo to mlžit tak u cca 1 baru.
Ještě k tomu tvému principu s vstřikováním na kovovou destičku. Je to asi podobné jako ta sklárna v Keni co tady byla nedávno zmíněná, hodně jsem okolo toho běhal, ale zdá se mi ale teplota za motorem na to nízká, měřil jsi to přibližně? Možná by mohla fungovat jakási autoregulace: Když bude plyn chudší, výfuková teplota začne stoupat víc, tím vznikne víc plynu a směs bude bohatší, teplota klesne. Co na to?
Jinak při improvizovaném pokusu mi na kovové ploše zůstávalo dost bordelu tuhého charakteru, možná to bylo tím, že ta teplota desky byla asi moc vysoká – tohle jsem zkoušel s motorovým olejem, jinak je to vlastně princip olejových kamen.
energetik
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1477
- Registrován: čtv 18 pro 2008 20:43
- Dal: 8 poděkování
- Dostal: 8 poděkování
Re: vynalézáme vynalezené ?
Byl to tento pořad ???: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/2 ... amtype=RL1 (poslední čtvrtina) Nonkutil píše:Tak sem se minulý týden díval na telku a byl tam program o nějaké sklárně v Africe. Jediná sklárna na kontinentě, nikde žádný plynovod nebo elektrárna.
Sice jsem tu již tento odkaz dával, ale tady je ještě jednou pro ty, kteří ho přehlédli http://beinsa.info/index.php?option=com ... &Itemid=51 . Podobnost čistě náhodná ??? Už jenom přidat vodu.
.
Naposledy upravil(a) aNONym dne pon 01 čer 2009 16:48, celkem upraveno 1 x.
-
- Stálý člen
- Příspěvky: 30
- Registrován: sob 27 led 2007 12:54
- Bydliště: Východní Čechy
- Dostal: 1 poděkování
Re: vynalézáme vynalezené ?
Jo, je to ono z 26.4.2009, docela to ve mě probudilo nová nadšení.
energetik
-
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 1477
- Registrován: čtv 18 pro 2008 20:43
- Dal: 8 poděkování
- Dostal: 8 poděkování
Re: vynalézáme vynalezené ?
To jsem rád, že alespoň někdo to ocení. Nonenergetik píše:Jo, je to ono z 26.4.2009, docela to ve mě probudilo nová nadšení.
Jde to udělat i docela mrňavý (tyč 110mm).
Nezapomeň na náboj v bubleru.
Co takhle ZP? Toť vše.
Re: vynalézáme vynalezené ?
Je dobré si to skutečně poslechnout - cituji:aNONym píše:Byl to tento pořad ???: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/2 ... amtype=RL1 (poslední čtvrtina) ..
"..dokonce i pece pohání vyjetý motorový olej. Rozrůstající se výroba z toho mimochodem dělá jednu z hlavních komplikací - sehnat palivo pro sklářské pece je čím dál komplikovanější..."
Takže žádné zázraky, ale jen spalování olejů, jako v kdejakém kotli na těžší ropné frakce.
- Ilem
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3119
- Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal: 71 poděkování
- Dostal: 349 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: vynalézáme vynalezené ?
Poslechni si to ještě jednou pozorněji. "Společně s vodní párou"Karban píše:Je dobré si to skutečně poslechnout - cituji:aNONym píše:Byl to tento pořad ???: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/2 ... amtype=RL1 (poslední čtvrtina) ..
"..dokonce i pece pohání vyjetý motorový olej. Rozrůstající se výroba z toho mimochodem dělá jednu z hlavních komplikací - sehnat palivo pro sklářské pece je čím dál komplikovanější..."
Takže žádné zázraky, ale jen spalování olejů, jako v kdejakém kotli na těžší ropné frakce.
dodám: na jejíž spálení se údajně musí dodat stejně energie, jako se získá. Proč ji tam tedy dávají?
"Dum spiro spero"
Ciceron
Ciceron
Re: vynalézáme vynalezené ?
Ta moje citace je na písmeno přesná.Ilem píše:Poslechni si to ještě jednou pozorněji. "Společně s vodní párou"Karban píše:Je dobré si to skutečně poslechnout - cituji:aNONym píše:Byl to tento pořad ???: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/2 ... amtype=RL1 (poslední čtvrtina) ..
"..dokonce i pece pohání vyjetý motorový olej. Rozrůstající se výroba z toho mimochodem dělá jednu z hlavních komplikací - sehnat palivo pro sklářské pece je čím dál komplikovanější..."
Takže žádné zázraky, ale jen spalování olejů, jako v kdejakém kotli na těžší ropné frakce.
dodám: na jejíž spálení se údajně musí dodat stejně energie, jako se získá. Proč ji tam tedy dávají?
- Ilem
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3119
- Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal: 71 poděkování
- Dostal: 349 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: vynalézáme vynalezené ?
Poslechni si to o pár minut dřív. Navedu tě: tam, jak se mluví o muzeu.Karban píše:Ta moje citace je na písmeno přesná.Ilem píše:Poslechni si to ještě jednou pozorněji. "Společně s vodní párou"Karban píše: Je dobré si to skutečně poslechnout - cituji:
"..dokonce i pece pohání vyjetý motorový olej. Rozrůstající se výroba z toho mimochodem dělá jednu z hlavních komplikací - sehnat palivo pro sklářské pece je čím dál komplikovanější..."
Takže žádné zázraky, ale jen spalování olejů, jako v kdejakém kotli na těžší ropné frakce.
dodám: na jejíž spálení se údajně musí dodat stejně energie, jako se získá. Proč ji tam tedy dávají?
"Dum spiro spero"
Ciceron
Ciceron
Re: vynalézáme vynalezené ?
Citace:Ilem píše:Poslechni si to o pár minut dřívKarban píše:Ta moje citace je na písmeno přesná.Ilem píše:Poslechni si to ještě jednou pozorněji. "Společně s vodní párou"
dodám: na jejíž spálení se údajně musí dodat stejně energie, jako se získá. Proč ji tam tedy dávají?
"..si vzpomněl, jak jako dítě navštívil Londýnské technické muzeum. Tam, viděl prastarý stroj, který mísil olej s párou. Rozhodl se, že stejný princip použije o 150 let později..."
To je přesná citace.
Takže pozorněji poslouchej, "s párou" není "s vodní párou".
- Ilem
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3119
- Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal: 71 poděkování
- Dostal: 349 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: vynalézáme vynalezené ?
Dobře, a jakou páru podle tebe měli na mysli?Karban píše:
Takže pozorněji poslouchej, "s párou" není "s vodní párou".
"Dum spiro spero"
Ciceron
Ciceron
Re: vynalézáme vynalezené ?
Tu, co se odpaří z paliva, tj. oleje, po jeho dopadnutí na prohřátou plochu, stoupá hore a proti ní kape další olej...Ilem píše:Dobře, a jakou páru podle tebe měli na mysli?Karban píše:
Takže pozorněji poslouchej, "s párou" není "s vodní párou".
.
- Ilem
- Zasloužilý člen
- Příspěvky: 3119
- Registrován: pon 25 zář 2006 20:52
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal: 71 poděkování
- Dostal: 349 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: vynalézáme vynalezené ?
Nevylučuju to, ale nesouhlasím. Pokud se nejedná o vodní páru, zpravidla se mluví o výparech. Namítneš, že je to špatně přeloženo, ale i tak si myslím, že by formulace zněla trochu jinak.Karban píše:Tu, co se odpaří z paliva, tj. oleje, po jeho dopadnutí na prohřátou plochu, stoupá hore a proti ní kape další olej...Ilem píše:Dobře, a jakou páru podle tebe měli na mysli?Karban píše:
Takže pozorněji poslouchej, "s párou" není "s vodní párou".
.
Není tady někdo, kdo navštívil Londýnské technické muzeum, Aby nás rozsekl?
"Dum spiro spero"
Ciceron
Ciceron
Re: vynalézáme vynalezené ?
Stačí trochu znát funkci těch olejových kotlů a vědět, co v nich hoří a proč.Ilem píše:Nevylučuju to, ale nesouhlasím. Pokud se nejedná o vodní páru, zpravidla se mluví o výparech. Namítneš, že je to špatně přeloženo, ale i tak si myslím, že by formulace zněla trochu jinak.Karban píše:Tu, co se odpaří z paliva, tj. oleje, po jeho dopadnutí na prohřátou plochu, stoupá hore a proti ní kape další olej...Ilem píše:Dobře, a jakou páru podle tebe měli na mysli?
.
Není tady někdo, kdo navštívil Londýnské technické muzeum, Aby nás rozsekl?
I z toho oleje něco zbývá - proto je zapotřebí odpařovat.
.